EDUCATION EDUCATION

Muzyka klasyczna w powszechnej edukacji muzycznej. Wychowanie do słuchania Muzyka klasyczna w powszechnej edukacji muzycznej. Wychowanie do słuchania

We are sorry but the following text is not available in the English language
 

I Ogólnopolska Konferencja dla Nauczycieli Muzyki Szkół Powszechnych

8-9 grudnia 2017

Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza nauczycieli muzyki szkół powszechnych na konferencję, której głównym tematem będzie słuchanie muzyki klasycznej oraz sposoby przybliżania jej uczniom. Słuchanie ze zrozumieniem najważniejszych muzycznych „lektur” jest, obok wykonywania muzyki, najważniejszym celem szkolnej edukacji muzycznej. Oprócz pobudzania uczniów do aktywności muzycznych, ma ona bowiem także wychowywać przyszłe pokolenia melomanów.

Do namysłu nad sposobami spotykania uczniów z muzyką klasyczną zaproszeni zostali doświadczeni edukatorzy muzyczni, artyści, muzykolodzy, krytycy i dziennikarze muzyczni. Wykłady i warsztaty wokół wybranych utworów najważniejszych polskich kompozytorów pozwolą lepiej poznać ich twórczość, ale także przekażą sposoby pracy gotowe do przeniesienia na grunt szkolny. Warsztaty, w ramach których zaproponowane zostaną konkretne sposoby pracy z wybranymi utworami muzycznymi, zaplanowane zostały jako uzupełnienie dla materiałów dostępnych na stronach internetowych i w aplikacjach multimedialnych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina i Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, w tym m.in. Muzykoteki Szkolnej.

 

8 grudnia

10.00 – otwarcie konferencji: Dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina dr Artur Szklener

 

10.15-11.00 – recital fortepianowy Janusza Olejniczaka

w programie: mazurki Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego

 

11.15-12.15 – wykład inauguracyjny

Po co nam muzyka klasyczna?

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat status muzyki artystycznej zmienił się drastycznie: z europejskiego wzorca narzucanego przez elity stała się jednym z wielu powszechnie dostępnych form sztuki muzycznej. Oznacza to jednak konieczność nowego modelu kształcenia, nastawionego już nie na wszczepianie oficjalnego wzorca, lecz na kształtowanie wrażliwości i wiedzy, pozwalających na pogłębiony, intelektualny i emocjonalny kontakt z muzyką. Oznacza to więc zarazem bardzo wysokie wymagania względem kompetencji nauczyciela. O kształceniu nastawionym na muzykę samą i jej możliwe miejsce w świecie doświadczeń ucznia opowie prof. Krzysztof Moraczewski.

 

12.30-14.00 – wykład z warsztatem

Pielęgnowanie wrażliwości. Jak słuchać muzyki Chopina w szkole?

Muzyka Chopina jest lekcją wrażliwości. Wrażliwości, którą trzeba w sobie pielęgnować przez całe życie. Jak rozpocząć budowanie trwałej relacji z utworami Chopina i jak nie znieczulić się na ich urok? W towarzystwie wybitnego chopinisty – Janusza Olejniczaka – wyruszymy na poszukiwanie sposobów efektywnego spotykania uczniów z wybranymi dziełami Chopina.

prowadzenie: Paweł Siechowicz i Janusz Olejniczak

 

14.00-15.00 – obiad

 

15.00-16.30 – wykład z warsztatem

Między tradycją a nowoczesnością. Szymanowskiego sposób na tradycję

Karol Szymanowski do dziś może stanowić wzór nowoczesnego podejścia do muzycznych tradycji. Jego recepta brzmi prosto. Krok pierwszy: dobrze poznać tradycję muzyczną. Krok drugi: twórczo wykorzystać jej elementy do stworzenia autorskiej wypowiedzi. W jaki sposób zrealizować oba te kroki z uczniami?

prowadzenie: dr hab. Tomasz Nowak, Natalia Czekała

 

16.30-17.00 – przerwa kawowa

 

17.00-17.30 – recital Joanny Freszel

w programie: piosenki i pieśni Witolda Lutosławskiego

 

17.30-18.30 – wykład z warsztatem

Od piosenki do pieśni – kiedy muzyka rośnie razem z dzieckiem. Lutosławski dla najmłodszych i trochę starszych

Utwory dziecięce Witolda Lutowskiego są bardzo różnorodne. Niektóre nadają się do wykonania przez dzieci, inne powstały z myślą o małych słuchaczach, są też takie, które dorosłemu odbiorcy przypominają o tym, że kiedyś był dzieckiem. Jego twórczość może więc towarzyszyć uczniom na różnych etapach ich rozwoju. Jak poprzez działania muzyczne i teatralne wprowadzić uczniów w świat muzyki Lutosławskiego?

prowadzenie: Grzegorz Michalski, Jolanta Denejko oraz Joanna Freszel

 

18.30-19.30 – prezentacja aplikacji multimedialnych i publikacji książkowych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina i Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, w tym portalu Muzykoteka Szkolna oraz programów do nauki muzyki

 

19.30-20.30 – kolacja

 

21.00-23.00 – zabawa taneczna z warsztatem tańców tradycyjnych

Janusz Prusinowski Kompania wraz z dwójką tancerzy zadbają o to, żeby na koniec dnia konferencyjnych obrad wprawić wszystkich w jak najlepszy nastrój. Zabawa w rytmie tradycyjnej polskiej muzyki animowana przez doświadczonych tancerzy będzie okazją do integracji i wytchnienia po intelektualnym wysiłku.

 

9 grudnia

9.00 – śniadanie

 

10.00-11.30 – panel dyskusyjny

Jak nie stracić powagi i humoru na lekcjach muzyki?

Muzyka mówi o sprawach życia i śmierci, ale także o miłości, radości czy smutku w niezliczonej ilości odcieni. Nie można też zapomnieć, że dzieła, które uznajemy dziś za klasyczne, niejednokrotnie komponowane były dla rozrywki. Muzyka jest więc niezwykle ważnym, obok innych dziedzin sztuki i humanistyki, elementem kultury.

paneliści: Kamila Stępień-Kutera, Agata Kwiecińska, Aleksander Laskowski

 

11.30-12.00 – przerwa kawowa

 

12.00-13.30 – prezentacja dobrych praktyk

przedstawienie lekcji nagrodzonych w konkursie „Klasyka w klasie. Najlepsza lekcja o muzyce poważnej” organizowanym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina

 

13.30-15.00 – wykład z warsztatem

Penderecki i awangarda. Słuchanie na nowo

Powojenna awangarda szła na przekór przyzwyczajeniom słuchaczy. Utwory należących do niej twórców – w tym Krzysztofa Pendereckiego – mogą więc stanowić szkołę estetycznej otwartości. Jak podjąć rzucane przez nią wyzwanie?

prowadzenie: prof. Iwona Lindstedt i Piotr Tabakiernik

 

15.00-15.30 – przerwa kawowa

 

15.30-16.00 – zamknięcie konferencji połączone z krótkim recitalem

 

Program w trakcie ustalania.

 

16.00-19.00 – wycieczka do Żelazowej Woli dla chętnych

 

Zapisy: aby zgłosić się na konferencję, należy przesłać wypełniony formularz zgłoszeniowy na adres edukacja@nifc.pl.

Formularz zgłoszeniowy

Koszt: 150 zł

Termin zgłoszeń upływa 19 listopada 2017 r.

Zaproszenie do udziału w Konferencji - Janusz Olejniczak